COPD en fysiotherapie

Wat is COPD?
COPD is een afkorting van de Engelse term Chronic Obstructive Pulmonary Disease, een chronisch obstructieve longziekte (er is dus een aanhoudende obstructie (vernauwing) in de longen). Het is een verzamelnaam voor longaandoeningen als chronische bronchitis en longemfyseem.
Als u COPD heeft ademt u moeilijker omdat uw longen beschadigd zijn. U heeft minder zuurstof. Daardoor kunnen normale dingen lastig zijn. Zoals traplopen, boodschappen doen of aankleden. Steeds benauwd zijn, veel hoesten en snel buiten adem zijn; het zijn klachten die u hinderen in uw leven.  Misschien durft u zich niet goed in te spannen omdat u steeds zo benauwd wordt.

Behandeling door middel van fysiotherapie heeft een grote toegevoegde waarde bij het verminderen van fysieke en geestelijke klachten die door COPD veroorzaakt worden. De fysiotherapeut kan u uitleggen wat u juist wel en wat u beter niet kunt doen.
Het doel van de therapie is gericht op het verbeteren van de kracht en het verbeteren van de conditie. Maar ook vermindering van de kortademigheid of benauwdheid. Tenslotte is ook een verbetering van het zelfvertrouwen en ziekte inzicht van groot belang.

Onder begeleiding van een fysiotherapeut wordt een individueel trainingsprogramma opgesteld ter verbetering van uw conditie. Eventueel krijgt u ook specifieke oefeningen voor bijvoorbeeld uw ademspieren en arm- of beenspieren. De behandeldoelen worden samen met uw wensen als patiënt besproken. De training zelf vindt plaats in groepsverband. Het delen van ervaringen met andere COPD patiënten kan ook als waardevol worden ervaren.
De voortgang van de training wordt gecontroleerd en gemeten. Vervolgens wordt het programma zo nodig bijgesteld.

Bij ons bestaat de groepstherapie uit één of twee trainingsmomenten per week.
Indien het nodig is kan de diëtiste een bijdrage leveren. Zij kan de trainingsdoelen optimaliseren door een inzichtelijk overzicht te maken van de benodigde voedingsstoffen. Dit geldt voor zowel patiënten met ondergewicht, overgewicht maar ook voor patiënten met een normaal gewicht.

De vergoeding voor fysiotherapeutische behandeling bij COPD komt vanuit de basisverzekering.
Op hoeveel behandelingen u maximaal ‘recht’ heeft in de basisverzekering hangt af van 2 zaken:
1- het stadium en de ernst van uw COPD
2- of u in het 1e behandeljaar zit of de onderhoudsfase
Onze fysiotherapeut kan u hier uiteraard verder over informeren.