Wat is Shockwave?

Shockwave wordt ook wel E.S.W.T (Extracorporeal ShockWave Therapy) genoemd. De therapie bestaat uit het toedienen van zeer kortdurende geluidsimpulsen met relatief veel energie. Deze (hoogenergetische) geluidsimpulsen worden opgewekt in een behandelkop en gericht afgegeven. Door de behandelkop met een tussenstof op de huid te plaatsen wordt de geluidsenergie in het lichaam overgedragen en uiteindelijk aan de te behandelen plaats afgegeven. Onder invloed van de energie van de geluidsimpulsen reageert het lichaam met het vrijmaken van verschillende herstel stimulerende stoffen en verbetert het de bloedcirculatie. Sommige vrijgekomen stoffen bootsen een milde ontstekingsreactie na, waardoor er pijndemping en een verbetering van de voedingstoestand optreedt. Andere stoffen stimuleren het herstel van het weefsel. Shockwave therapie is dus een manier om het zelf genezend vermogen van het lichaam te stimuleren.

Bij ons in de praktijk kunnen we u nu ook Shockwave therapie bieden. Deze therapie is een vaak succesvolle behandeling voor hardnekkige pijnklachten aan pezen en banden.

Shockwave is geschikt voor:

• Tennis- of golfelleboog
  • Hielspoor, (fasciitis plantaris)
  • Ahchillespeesklachten
  • Kniepeesklachten,
  • Schouderpeesklachten
  • Scheenbeenklachten (shin splint)

Wat zijn de voordelen van een shockwave behandeling?
Het zijn kortdurende behandelingen met een pijnvermindering na enkele dagen, met uitstekende behandelresultaten (na gemiddeld 5-7 behandelingen succesvol) . Met shockwave kan een injectie of operatie voorkomen worden, waarbij de behandeling zich richt op de oorzaak in plaats van het bestijden van symptomen. Een behandeling met Shockwave valt onder een reguliere zitting fysiotherapie en zal vanuit uw aanvullende verzekering vergoed worden.

Meer informatie over Shockwave therapie vindt u via de Nederlandse Vereniging voor Musculoskeletale Shockwave Therapie www.nvmst.nl.

Wilt u een afspraak maken dat kan telefonisch, per email of ons contact formulier.

Shockwave is geschikt voor: