Schouderfysiotherapie/Schoudernetwerk Twente

Fysiotherapie kan bij het herstel van schouderklachten in een groot aantal gevallen een belangrijke rol spelen. Zowel bij de behandeling van blessures als bij revalidatie na een schouderoperatie.
De schouder is een complex gewricht. Het is het meest beweeglijke gewricht van het lichaam, waardoor de stabiliteit soms tekort komt.
De schouder wordt gevormd door de bovenarm, het schouderblad en het sleutelbeen.

De schouderkop van de bovenarm beweegt in een kleine kom die vast zit aan het schouderblad. De schouderkom wordt wat vergroot door een ring van bindweefsel, het labrum. Om de schouderkop in de kom te houden wordt deze omgeven door een gewrichtskapsel, gewrichtsbanden en een belangrijke spiergroep die zorgt voor stabilisatie van de schouder, de rotator cuff genoemd.

Schouderpijn kan diverse oorzaken hebben. Veel schouderklachten worden veroorzaakt door instabiliteit, inklemming van de pees onder het schouderdak, een peesscheur, een frozen shoulder of schouderslijtage. Tevens kunnen schouderklachten veroorzaakt worden door overbelasting of door een verkeerde houding. Soms kan pijn in de schouder een gevolg zijn van een stoornis elders in het lichaam.

Schoudernetwerk Twente (SNT)
Om u schouderklachten zo optimaal mogelijk te kunnen onderzoeken en behandelen, is uw fysiotherapeut aangesloten bij het Schoudernetwerk Twente. Middels een vraaggesprek en onderzoek zal bekeken worden wat de oorzaak van uw klachten is. Het lichamelijk onderzoek kan hierbij uitgebreid worden met echografisch onderzoek, om de kwaliteit van de verschillende weefsels in beeld te brengen. Zo kan de behandeling optimaal afgestemd worden op uw klachten.
Het Schouder Netwerk Twente (SNT) is een groep fysiotherapeuten die het handelen bij patiënten met schouderaandoeningen wil optimaliseren.
De fysiotherapeuten die aangesloten zijn bij het SNT hebben cursussen gevolgd, waarin de meest actuele kennis en vaardigheden omtrent aandoeningen van de schouder, onderzoekstechnieken en behandelmogelijkheden worden gedoceerd.
De fysiotherapeuten die lid zijn van het SNT verplichten zich tot regelmatige bij- en nascholing omtrent de meest actuele kennis op het gebied van schouderklachten.
Het SNT is een intensieve samenwerking tussen Saxion Hogeschool en het MST (afdeling orthopedie).

Schouder Netwerk Twente heeft een prachtige en informatieve website : www.schoudernetwerk.nl